Heb je een nieuwe website nodig?

10/2021

Jezelf die vraag stellen is het antwoord geven… Waarschijnlijk ja, en dringend…
:)
Waarom durf ik dat zo zeggen? Ervaring, eerlijkheid en om u deze tekst te doen lezen.

Ga even naar je website, doe deze open in een nieuw venster en overloop zo even mee.
Of beter nog, laat iemand die uw site/zaak niet kent het even doen en kijk over de schouder mee.

Een bezoeker komt op uw website en geeft uw website 2 à 3 seconden de tijd om te vinden wat ze zoeken. Wanneer de site mooi is, overzichtelijk, onderhoudend… -maw. wanneer de eerste indruk juist is- heb je net dat beetje meer tijd om een nieuwe klant te maken.

Wat die indruk juist moet inhouden hangt af van uw doelgroep. En wat een bezoeker wil vinden op je site. Een websitenvoor kappers is iets anders dan een bedrijf dat koelelementen voor frigo’s verkoopt. Dat is het deel waar het design reeds het verschil maakt. Hoe wil je jezelf profileren naar je klant?
En dat is dan nog maar het tipje van de ijsberg waar een designer rekening zal mee houden.



Enkele basis dingen waar je je site zelf al eens op kan testen.
Pas wanneer deze in orde zijn kan je je gaan toespitsen op extra en gespecialiseerde analyses van je site.
Een extra spoiler gaat je niet helpen winnen als je auto nog geen wielen heeft.

Snelheid.
Onze aandachtscurve wordt steeds korter en korter, je moet de bezoeker dus dadelijk al kunnen aanspreken met het eerste beeld wat ze krijgen op je site. Ikzelf ben als designer nu niet verslaafd aan de extreem lage laadsnelheden van een site wanneer dat ervoor zorgt dat ze moet inboeten aan creativiteit en originaliteit. Maar zoals steeds zijn er grenzen. :) Je moet bedenken dat elke seconde je site moet laden, 10% van je bezoekers zullen afhaken. Als dan mijn wachten niet beloond wordt en de site traag blijft reageren, is het helemaal om zeep.

Mobiel.
Gemiddeld twee van de drie bezoeken op je site komen via een mobiele telefoon of tablet.
Heb je je site al eens bekeken op zo’n toestel? Naast het correct weergeven, (maw is de site goed te bezoeken op een telefoon?) komt er ook nog eens het marketing deel. Moet alle info op de telefoon exact hetzelfde zijn als op de laptop? Mag er misschien wat info weg? Moet er info bij? Moeten dingen herschikt worden om tegemoet te komen aan de mobiele gebruiker. Ook daar kan je best even bij stilstaan. Stel dat je merkt dat de locatie van je zaak dikwijl op mobiel wordt opgezocht, is het misschien handig om deze een prominentere plaats te geven op de mobiele versie.

Eénvormigheid.
Dikwijls zien we dat mensen in de loop de jaren ook actief zijn geworden op Facebook, Instagram, Tik Tok… en dat daar er een bepaalde stijlvorm wordt gecreëerd. Maar wanneer men naar de website surft, 'voelen' we niet hetzelfde verhaal. Best geef je de bezoeker een unieke maar herkenbare ervaring via elk kanaal. Dat maakt ook deel uit van je uniforme identiteit, het straalt ook vertrouwen uit.

Makkelijk beheer.
Uw website moet makkelijk te onderhouden zijn. Vermits content key is, is het belangrijk dat er regelmatig op je site iets gebeurd, nieuws, foto’s, blog…
Professionele sites worden zo gemaakt, dat je zelf snel iets kan posten, wat daarna automatisch in de website en stijl wordt ingepast. 

Veiligheid en toegankelijkheid.
Wanneer een website niet SSL beveiligd is zal Google je aanduiden als onveilig. Dat is iets wat je niet bovenaan je site wil zien staan. Zeker in deze tijden waar het illegaal verspreiden van persoonlijke gegevens dikwijls in het nieuws is. Hiermee verlies je minstens 50% van je bezoekers. Of met andere woorden: een veilige website is een MUST!

Toegankelijkheid wordt ook steeds belangrijker. Is je site goed bruikbaar door mensen met een handicap? Zijn teksten goed leesbaar, met genoeg contrast, enz. Ook hier speelt het midden houden tussen design en toegankelijkheid een grote rol. 

En nu?
Uw website is het midden van uw online aanwezigheid. En sociale media zoals Facebook en Instagram zijn waardevolle plaatsen waar je reclame kan maken en je verhaal kracht bijzetten.
Maar uiteindelijk gaan bezoekers wel naar je site gaan en verwachten daar een bevestiging van hun idee, of een antwoord op hun vraag.
Daarom is het zo belangrijk dat je website voldoet aan enkele basis voorwaardes om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te houden.

Contacteer ons als je vragen hebt hierover. Of als je wil bekijken we deze met een kritisch oog om jou(w) zaak een flinke stap vooruit te helpen!

Contacteer ons!

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy disclaimer.

Bedankt!

Wooooops!

Doublegum logo

Doublegum bvba
E: info(at)doublegum.be
T: 011 190 111
Spiegelstraat 13, 3800 Sint-Truiden, België
BE0876.971.555

Doublegum KMO-Portefeuille

Algemene voorwaarden