Trends 2022

02/2022

Te laat wegens jawel corona...we waren besmettelijker dan een Coca Cola reclame...

Dus zonder verder oponthoud, wat brengt 2022 in design?
Zeer veel, dit zijn enkele trends die ik opmerkte en me interessant leken om te delen met jullie.

Laten we beginnen met een Drum Circle

The Hippies are back!

Jazeker, psychedelisch design komt terug, de stijl was toen een combinatie van drugs en onrust in de samenleving, na 2 jaar corona is dat opnieuw volledig te begrijpen denk ik.

Alles weer open, met als gevolg een in mekaar overvloeiende chaos van stijlen, kleuren, ontwerpen. Maar geen paniek, de abstracte psychedelische ontwerpen worden afgewisseld met symmetrie en rustige stukken om toch wat orde te scheppen in de chaos.
Misschien is het makkelijker verteerbaar als kleurrijk minimalisme, niet alleen zwart wit of wit zwart, maar meer en meer minimalistische ontwerpen maar met een zacht kleurenpallet. Niet de volle kleuren, maar beetje getemperd, iets meer wit of zwart erbij mengen. Het heeft iets organisch, natuurlijk en maakt het een ideale kleur voor de rustige hippie :) . De gemengde kleuren zijn ook goed te gebruiken met teksten die vol wit of zwart zijn. Leesbaar en opvallend met weinig andere elementen, zoals in het traditioneel minimalistisch design, maar met een achtergrond met een kleurverloop of zelfs psychedelische vormen.

Klassieke mooie expressieve fonts komen ook terug. Hierdoor krijgen logo’s en designs weer wat meer eigenheid en persoonlijkheid terug. En hoe krijg je dat beter door een mooi klassiek font met karakter. Geen spelletjes ‘spot the helvetica’ meer. Geweldig lettertype, maar laten we eerlijk zijn, een beetje overused en makkelijk. Helvetica, alles in hoofdletter en een wijde spatiëring, klaar, stijlvol, maar ook misschien wat saai, voorspelbaar en onpersoonlijk.


Soms is het beter te kiezen voor subtiliteit maar met persoonlijkheid, een stille en makkelijk verteerbare communicatie die authentiek is en die er minder woorden aan vuil maakt met een zeer duidelijk CTA.
Maak het persoonlijk en laat je bezoeker niet achter met een vrachtwagen aan informatie waar hij 2 nachten zoet mee is om ze te verwerken.

Deel ook wat je zelf mooi vind, wat je zelf inspireert. Ja, zelfs conculega’s maken mooie dingen, wees niet bang om ook hun een compliment te geven en iets te delen of een like te geven.
Love Peace and happiness!
Inspireer je klant door te tonen waar je zelf door geïnspireerd wordt maakt je zaak heel persoonlijk.

Dans en beweeg in je design... Een beweging in het logo kan net zoals een dans een identiteit geven. Een Tango of een Salsa, doen we een wals of gaan we pogoën? Ook dit geeft  je bedrijf een bepaald imago. Gebruiken we het logo zelf of halen we er een figuurtje bij om alles mee leven in te blazen, mee het verhaal van uw zaak te schrijven.


Wees gelukkig, het lijkt simpel, maar persoonlijk koop ik liefst in een gelukkige winkel, die mag zelfs duurder zijn dan aan de overkant waar ze ‘met een lang gezicht’ staan. 
Moet je als winkel altijd perfect naar buiten komen, of mag het ook zijn zoals het is? Moet het altijd meer meer, beter en groter? Of is succes ook gelukkig zijn en je klanten gelukkig maken? Misschien mag het design ook iets simpeler, meer eigen, meer karakter, nostalgisch…straal een witte achtergrond met strak, hoekig font dat uit? Mag het allemaal wat positiever, blijer, kleurrijker?

Een simpele en meer zachte aanpak in design dringt zich op.
In 2022 gaan vele bedrijven een nieuwe aanpak moeten bedenken om de uitdagingen aan te gaan.
Maar nu eerst een streepje Slayer!


90s MTV!

I want my Energy!

Na enkele jaren van restrictie en ons te moeten inhouden, zal ook het minimalistisch design en geometrische look zeer 2018 gaan lijken en in tegenstelling tot de hippies gaat hier ook design weer knallen! Er is weer veel ruimte voor iets met een randje, een beetje ruw…
Gescheurde collages, Keiharde neon, ontwerpen die buiten de lijntjes kleuren.


Een visuele renaissance, er is duidelijk weer een verlangen naar een meer weelderige benadering. Maar hier begeven we ons in een maximalistisch tijdperk waarin echte verhalen en opwindende visuele ervaringen de platte, geometrische, strakke designs vervangen en de inwisselbaarheid aftroeven met onderscheidend vermogen.

We zien dat merken overstappen op monochrome, gedurfde paletten om een ​​pittigere, meer eigenzinnige look en feel te creëren. Bijvoorbeeld als je logo altijd synoniem is geweest met één kleur, is dit de kans om dingen te veranderen en te experimenteren, ook al is het maar om even de aandacht te trekken.
Levendige en energieke, heldere kleuren worden gekozen om de gedurfde persoonlijkheid en smaak van het frisse merk te weerspiegelen"

Kleuren en levendigheid zullen ook een sterke rol spelen binnen de typografische trends voor 2022.
We zien vele verschillende benaderingen ook van de typografie, maar ze zijn ook hetzelfde door hun boeiend verhaal en versterkte persoonlijkheid. Wij designers vieren karakter in de typografie met prachtige vloeiende vormen, terwijl  we het een eigentijdse draai geeft door middel van levendige kleuren en scherpe contrasterende vormen, zo zijn we, wij durfals der vormgeving.

Anders gezegd, 2022 zal niet langer een verlangen naar het verleden zijn, maar eerder een verlangen om ons onbenutte potentieel van de afgelopen jaren weer tot bloei te brengen. Een nieuwe golf van ondernemers zal opstaan ​​als individuen en gemeenschappen zullen samenkomen voor een sterker doel en dat zal volledig worden ondersteund door sterke uitgesproken ontwerpen.

En aangezien we allemaal naar een onzekere toekomst kijken, is één ding zeker: vasthouden aan de oude manieren, onnadenkend, is niet langer een optie. Subversie wordt de trend,  niet zoals de voorgenoemde hippies met de peace & Love wordt het nu een brutale, ontwrichtende reactie ten opzichte van de over-ontworpen, over-geanalyseerde ontwerpen van ervoor, een stijl die geboren is om gedurfde reacties op te roepen zal 2022 veranderen van ontwrichtend naar transformerend. PREACH!

Dus wat betekent dat in de praktijk? Subversief design vraagt ​​om een ​​actie en participatie van de kijker. Het nodigt uit om je eigen praktijk als gebruiker in vraag te stellen. Het stapt ook weg van donkere patronen, agressieve overtuigingskracht en oneerlijke branding.
Subversie is vrijheid.

Contacteer ons!

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy disclaimer.

Bedankt!

Wooooops!

Doublegum logo

Doublegum bvba
E: info(at)doublegum.be
T: 011 190 111
Spiegelstraat 13, 3800 Sint-Truiden, België
BE0876.971.555

Doublegum KMO-Portefeuille

Algemene voorwaarden