Trends 2023

03/2023

BWA (Brands With Attitude)

Branding is uit, lang leve branding…
Wat willen we zien wat willen we voelen wanneer we een merk zien?

In 2023 is het merk groter dan het logo, de kleur, de stijl…
De vastgelegde stijl is niet meer van toepassing. Alles is te vergankelijk en te kort om je als merk te gaan vastpinnen op 1 kleur, 1 stijl…
De klant is de stijfheid van de grote merken beu, de bezoeker wil persoonlijk aangesproken worden. Op zijn terrein, in zijn stijl…

Waar ga je dan naar toe als merk.

Twee mogelijkheden.
Ofwel ga je volledig voor de vrijheid ofwel strip je je merk van alle elementen.

1) Vrijheid!


Merken gaan een groter vrijheid toelaten om verschillende markt segmenten aan te spreken. Om zo een persoonlijker gevoel te geven bij de bezoeker. Ook wordt de leider van het merk veel belangrijker. Voelen wij ons verbonden bij die persoon? Delen we een beetje zijn waardes? Kennen we die mensen eigenlijk wel? Leiders van een merk gaan meer naar voor moeten treden en duidelijk maken waar hun merk voor staat en ook waar ze zelf voor staan. Autenticiteit komt voor alles. Wil je zelf niet in de kijker staan kan je hetzelfde bereiken met het maken van een toegankelijke mascotte die de waardes van het merk altijd en overal uitdraagt.
Mensen verwachten meer van een merk, niet een éénmalige actie, maar een constante toewijding aan een betekenisvolle impact op hun wereld. 


Grafisch vertaald zich deze verscheidenheid dat we gaan teruggrijpen naar bestaande stijlen (het gekende authentieke) gemend met nieuwe technieken en nieuwe vormen.
We gaan samen met de consument proberen een bepaalde periode terug tot leven te wekken.


We gaan bijvoorbeeld terug naar 1976 en de punkers.
Niet bang om te experimenteren, niet bang om een foutje te maken. Niet alles hoeft altijd 110% perfect te zijn. Dat maak een merk ook ‘echt’. Beelden kan je dit bereiken door handgeschreven tekst (geen font), geen dure photoshoots maar echte zelfgemaakte beelden en meestal een behoorlijk drukke layout vorm.


Maar ook naar recentere geschiedenis en de jaren 90.
Doublegum kleuren, Retro illustraties, ook het maximalisme komt hierin terug, en de nodige humor zeker. Grote vlakken met één opvallende schreeuwende kleur, gecombineerd met special lettertypes. Misschien wat eenvoudige 3d elementen en je bent helemaal weer in.

Maar ook alle andere stijlen kunnen terug aan bod komen, van retro lijntekeningen tot speelse lettertypes.

Hou alleen rekening wanneer je één van deze stijlen toepast. Het kan, het mag…maar ten juiste tijden en plaats. Je mag als merk switchen van het kan niet zotter op de promotie pagina naar droog en serieus op de aankoop pagina. De bezoeker kan die switch aan en is visueel zeer veel gewoon.  De eenheid van het merk moet je gaan herkennen aan kleinere/subtielere/niet grafische
elementen ipv aan telkens dezelfde kleur die overal terug komt. 

Je basis logo kan bijvoorbeeld zeer strak en simpel blijven, maar op verschillende toepassingen, dragers, campagnes mag het gebruikt worden op zo gek mogelijke manieren.

2) Strip uw merk


De andere richting uitgaan en wat ik regelmatig zie is Anti-Branding.
Zo weinig mogelijk kleuren, dikwijls zelfs gewoon zwart-wit. Één lettertype waar alles in gezet wordt, zeer strak en mooi uitgelijnd. Geen capriolen, duidelijk, informatief, klaar.
Je kan ook één kleur gaan toevoegen, maar dan niet ‘als een accentje’. Een vol vlak snoepjes roze met een simpele kleine witte typo erop. Gelijktijdig Ultra saai Stijlvol en zeer hard Schreeuwend, Geen middenweg.
Maar ook hier kan er terug gegrepen worden naar vroegere stijlen, maar eerder met een knipoog dan met een overdrijving zoals hierboven. Een zeer klassiek font, de kleur of een kleine illustratie geeft een anders saai ontwerp toch net dat kleine ietsje meer waardoor het zich onderscheid van de rest. Ook persoonlijk, maar op een andere manier. Een klein elementje waardoor het merk jou persoonlijk lijkt aan te spreken, een geheimpje, misschien een kleine kwinkslag.
Maar alles zeer clean en simpel.


In het heel kort, alles is weer mogelijk :)
Van super clean tot heel wild, vrijheid & blijheid zijn weer in!

Contacteer ons!

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy disclaimer.

Bedankt!

Wooooops!

Doublegum logo

Doublegum bvba
E: info(at)doublegum.be
T: 011 190 111
Spiegelstraat 13, 3800 Sint-Truiden, België
BE0876.971.555

Doublegum KMO-Portefeuille

Algemene voorwaarden